Drogi gimnazjalisto

Będziesz pracował z komputerem poznając matematykę poprzez samodzielne wykonywanie eksperymentów.
Eksperymenty te będziesz wykonywał w programie CABRI, którym posługują się dzieci całego świata ucząc się matematyki.

Na dzisiejszej lekcji będziesz odkrywał nieznane Ci fakty z geometrii płaskiej.
W tym celu uruchamiaj kolejne fragmenty lekcji o nazwach A_01.htm, A_02.htm ... itd. klikając myszą w strzałkę
Jeśli będziesz chciał powrócić do poprzedniego apletu, kliknij w strzałkę
Wykonuj dokładnie polecenia pojawiające się na ekranie komputera.
Czasem pewne konstrukcje będziesz powtarzał w swoim zeszycie przy użyciu cyrkla i linijki.
Wykonuj je możliwie dokładnie, bo od tego będzie zależał Twój sukces poznania matematyki.
Ważne i dotychczas nieznane Ci fakty notuj również w swoim zeszycie.
W trakcie czytania tekstu napotkasz na pytania wyróżnione pogrubionym kolorem czerwonym i ponumerowane kolejno .
To są pytania, na które będziesz odpowiadał bezpośrednio nauczycielowi lub poprzez platformę elearningową, jeśli matematyki uczysz się bez nauczyciela.

Lekcje są skonstruowane na bazie tzw. apletów CABRI. Aby je oglądać w pełni musisz pobrać z Internetu program zwany "wirtualna maszyna Javy". Wpisz do storny www.google.com te trzy słowa a odnajdziesz stronę, z której będziesz mógł sobie oprogramowanie Java pobrać. Jesli masz z tym problem,poproś kogoś ze starszych kolegów lub dorosłych by pomogli Ci.
Po zainstalowaniu tego oprogramowania będziesz mógl już samodzielnie pracować z apletami.

 

Oto instruktaż posługiwania się apletami, na których zbudowane są kolejne lekcje dla Ciebie

APLETY JAVA CABRI

Aplet [ang. applet = mała aplikacja] to niewielki program napisany w języku Java lub Active-X, który po wstawieniu do witryny internetowej pozwala dokonywać w niej animacje. Konstrukcje Cabri przygotowane za pomocą apletów pozwalają nam pracować bez programu CABRI tak, jakby na ekranie był program CABRI.
Za pomocą apletu możemy tak, jak w programie CABRI  obserwować ślad poruszającego się obiektu, animować ruch danego obiektu, odtworzyć historię danej konstrukcji,  powtarzać ją od nowa i cofać jej kolejne kroki oraz kopiować konstrukcję do komputera użytkownika. Aby wykonywać te czynności musimy "wejść" do apletupoprzez uaktywnienie w nim ukrytego paska zadań.

W tym celu

  • kliknij dwukrotne myszą w obszar apletu,

  • w aplecie pojawi się dodatkowy pasek narzędzi umożliwiającego automatyczne animowanie apletu,

  • oto objaśnienia poszczególnych przycisków paska:

 

Teraz wystarczy kliknąć myszą w dany przycisk, uaktywnić narzędzie ukryte pod tym przyciskiem i pracować podobnie jak z CABRI.
Szczególnie często używać będziesz opcji "
ślad" oraz "animacji". W przypadku użycia śladu kliknij w ikonę "ślad", następnie w obiekt, który ten ślad ma pozostawić i ponownie w ikonę "ślad" Teraz wystarczy poruszać  obiektem i ślad będzie postawiony na ekranie.
Podobnie będziesz dokonywał animacji obiektu. 

Wywołanie ostatniej ikony menu pozwala zapisać na Twoim komputerze konstrukcję przedstawioną na aplecie. Po jej wywołaniu pojawia się okienko (patrz rysunek obok). Zatwierdź je (OK) - Twoja konstrukcja zostanie zapisana w Twoim komputerze we wskazanym przez Ciebie miejscu.
Po zapisaniu możesz tę konstrukcję odtwarzać  na swoim komputerze nawet w wersji demo programu CABRI II PLUS.

Życze Ci powodzenia!
Nie zniechęcaj się.
Jeśli czegoś nie rozumiesz, poproś swojego nauczyciela.
On Ci na pewno pomoże.

Przejdź do pierwszej lekcji