LEKCJA 2
W poprzedniej lekcji dowiedziałeś się, co w matematyce kryje się pod słowem "symetralna dwóch punktów".
Przypomnijmy jeszcze raz definicję tego ważnego pojęcia:
Symetralną dwóch ustalonych punktów jest zbiór wszystkich punktów równo oddalonych od tych ustalonych punktów. |
Na tej lekcji nauczysz się
konstruować symetralną dwóch punktów A i
B na kartce papieru
Abyś potrafił to wykonać, dokonaj wcześniej kilku badań na
ekranie CABRI.
Aplet zamieszczony poniżej przedstawia dwa ustalone punkty A i B oraz dwie pary okręgów - jedna pomalowana kolorem niebieskim, druga czerwonym
Jaką
rolę pełnią odcinki a i b wyróżnione dwoma kolorami (8). Aby to odkryć, chwyć myszą za jeden z końców
odcinka a lub b, przesuń go i obserwuj, co zmienia się w
konstrukcji? Powtórz to samo z drugim odcinkiem.
W jaki sposób powstały punkty P i Q? (9)
Czy zawsze dla dowolnych długości odcinków a i b punkty P oraz Q istnieją? Zastanów się, kiedy one znikają?
Jakie długości tych odcinków musisz dobrać, by odpowiednie łuki przecięły się? (10)
Być może zauważyłeś, że
odcinki te są promieniami łuków (i okręgów) wykreślonych z
punktów A i B po jednej oraz
drugiej stronie
niewidocznej prostej AB. Czerwone łuki przecięły
się w punkcie P, a niebieskie w punkcie Q.
Czy punkt P
jest bliżej A czy B? (11a) ............................dlaczego?(11b)
Czy punkt Q jest bliżej A czy B? (12a)
.............................dlaczego? (12b)
Włącz ślad punktów P i Q. W tym celu kliknij dwukrotnie w obszar apletu. Pojawi sie wówczas dodatkowe okno - patrz rysunek poniżej.
wybierz narzędzie "ślad",
kliknij w punkty P i Q - przybiorą one kolor różowy,
ponownie kliknij w ikonę "ślad",
poruszaj końcami odcinków a i b
Co wykreślają oba punkty?(13) - uzasadnij dokładnie swoją odpowiedź.
Myślę, że teraz po dokładnej obserwacji tego eksperymentu możesz już tę symetralną wykreślić na kartce papieru używając cyrkla i linijki.
Wybierz więc
na kartce dwa punkty A i B. Wykonaj cyrklem odpowiednie łuki tak, by się
przecięły i poprowadź prostą przez te punkty przecięcia.
Wykonaj w punktach dokładny opis tej konstrukcji w programie
WORD i prześlij go swojemu nauczycielowi. (14).