LEKCJA 5
Na ostatnich lekcjach poznałeś pojęcie symetralnej dwóch punktów oraz ważną jej własność:
Symetralna dwóch punktów jest prostopadła do odcinka, którego końcami są te punkty i przechodzi przez jego środek. |
W tej lekcji wykorzystamy
znajomość symetralnej dwóch punktów do zdefiniowania
kolejnego pojęcia geometrii: dwusiecznej kąta.
Poniższy aplet ilustruje kąt ostry o wierzchołku S
i ramionach SA i SB.
Chwyć myszą niebieski okrąg którego środkiem jest wierzchołek S i poruszaj nim. Obserwuj zachowanie się punktów A i B w trakcie zmian wielkosci tego okręgu. Który z nich jest bliżej wierzchołka kąta ASB? (28).
Poruszaj końcami odcinka MN. Jaką
rolę pełni odcinek MN w tej konstrukcji? (29)
Czym jest on dla okręgów koloru czerwonego? (30).
Zapisz konstrukcję Cabri, na bazie
której powstał ten aplet. W tym celu kliknij dwukrotnie w
obszar apletu. Pojawi się wówczas listwa narzędzi, z której
wybierz ostatnie. Na ekranie pojawi się okno zapisu tej
konstrukcji. Zatwierdź ten zapis wciskając "Yes".
Nadaj nazwę zapisywanego pliku "dwusieczna.fig".
Włącz na swoim komputerze wersję demonstracyjną programu Cabri i otwórz w niej zapisaną przed chwilą konstrukcję "dwusieczna.fig".
Z menu narzędzi programu Cabri wybierz
opcję Edycja - Powtórz konstrukcję. Dzięki
użyciu tego narzędzia będziesz mógł oglądnąć w kolejnych
krokach, w jaki sposób została utworzona ta konstrukcja.
Obserwuj kolejne jej kroki aby wykonać tę konstrukcję na kartce papieru. Obierz wierzchołek S dowolnego kąta ostrego i wykreśl jego ramiona. Co wykonasz w dalszej kolejności?
Wykonaj w Wordzie
dokładny opis tej konstrukcji. Prześlij ją swojemu
nauczycielowi. (31)
Czym jest prosta KL dla
punktów A, B ? (32)
Czy prosta ta przechodzi przez wierzchołek kąta ASB? (33)
Uzasadnij dokładnie odpowiedź. (34)
Poruszaj ramionami kąta (półprostymi). Jaką rolę pełni prosta KL
dla kąta ASB? (35)
Jak nazwałbyś prostą KL dla kąta ASB?
(36)